Zadania Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Bezpieczeństwa, Spraw Obywatelskich i Informatyki
Funkcję Naczelnika Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Bezpieczeństwa, Spraw Obywatelskich i Informatyki sprawuje Pan Wojciech Pastuszak.
Telefon:
Tel. (067) 250-84-29 pokój 115
Wydział nadzoruje bezpośrednio Starosta.
Do zadań wydziału należy:
1. W zakresie zarządzania kryzysowego:
- określanie zagrożeń związanych z rozwojem cywilizacyjnym lub siłami natury oraz planowanie zapobiegania tym zagrożeniom na administrowanym obszarze,
- organizacja Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego celem monitorowania, alarmowania ludności, koordynowania działań ratowniczych i porządkowo – ochronnych zmierzających do likwidacji zagrożenia oraz minimalizacji skutków klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń noszących znamiona kryzysu,
- opracowywanie i aktualizacja dokumentacji Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz udział w jego pracy,
- współudział w organizacji zaplecza techniczno – informacyjnego Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- bieżąca analiza działań oraz przygotowanie planów i projektów przedsięwzięć związanych z kierowaniem systemem ratowniczo – gaśniczym Powiatu.
2. W zakresie obronności i obrony cywilnej:
- wykonywanie i aktualizacja dokumentów (planów) wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz polityki Państwa i Województwa w zakresie obrony,
- koordynowanie ewakuacji II i III stopnia w jednostkach samorządowych Powiatu,
- opracowywanie i aktualizacja dokumentacji obronnej Starostwa na okres pokoju oraz zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
- organizowanie Akcji Kurierskiej,
- opracowywanie planu działalności organizacyjno – szkoleniowej na dany rok w zakresie szkolenia obronnego i obrony cywilnej w jednostkach organizacyjnych Powiatu,
- prowadzenie szkoleń pracowników Starostwa w zakresie spraw obronnych, obrony cywilnej oraz organizacji Akcji Kurierskiej,
- planowanie i składanie wniosków do właściwych organów samorządu terytorialnego na świadczenia osobiste i rzeczowe dla potrzeb Starostwa oraz zabezpieczenia mobilizacyjnego rozwijania Sił Zbrojnych Państwa,
- wykonywanie spraw związanych z reklamowaniem osób zatrudnionych w Starostwie oraz radnych Rady od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
- przygotowywanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej na terenie Powiatu,
- współpraca z organami administracji wojskowej,
- opracowywanie analiz, sprawozdań i informacji dla potrzeb Wojewody Zachodniopomorskiego i Starosty w zakresie nałożonych zadań obronnych i obrony cywilnej,
- organizacja systemu powiadamiania pracowników Starostwa w okresie osiągania gotowości obronnej,
- opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych i wytycznych Starosty z zakresu obronności i obrony cywilnej,
- realizowanie programów wynikających z polityki Województwa w zakresie obrony cywilnej,
- opracowywanie powiatowych planów obrony cywilnej,
- organizowanie i prowadzenie ćwiczeń ludności z zakresu obrony cywilnej,
- współpraca z Wydziałem Finansów w zakresie planowania środków na cele obronne,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w dziedzinie obrony cywilnej,
- prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej Starostwa.
3. W zakresie powiatowych służb, inspekcji i straży:
- przyjmowanie od Komendanta Powiatowego Policji sprawozdań z działalności oraz informacji na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu,
- bieżąca analiza stanu porządku i stanu bezpieczeństwa na terenie Powiatu,
- przygotowywanie informacji i projektów dokumentów w zakresie realizacji przez Starostę jego kompetencji:
- do wystąpienia do Komendanta Powiatowego Policji z żądaniem przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym lub podjęcia działań zapobiegających naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia i bezpieczeństwa publicznego,
- do zajmowania wobec Komendanta Wojewódzkiego Policji stanowiska w sprawie powołania i odwołania Komendanta Powiatowego Policji,
- przyjmowanie od Komendanta Powiatowego PSP sprawozdań z działalności oraz informacji na temat stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie Powiatu,
- bieżąca analiza stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie Powiatu,
- przygotowywanie informacji i projektów dokumentów w zakresie realizacji przez Starostę jego kompetencji :
- do występowania do Komendanta Powiatowego PSP z żądaniem podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa pożarowego wspólnoty samorządowej, w szczególności życia i zdrowia,
- do zajmowania wobec komendanta Wojewódzkiego PSP stanowiska w sprawie powołania Komendanta Powiatowego PSP,
- określenie zadań systemu ratowniczo – gaśniczego na terenie Powiatu, koordynacja jego funkcjonowania oraz kontrolowanie wykonania wynikających z niego zadań,
- bieżąca analiza stanu bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu,
- przygotowywanie informacji i projektów dokumentów w zakresie realizacji przez Starostę jego kompetencji do występowania do Powiatowego Inspektora Sanitarnego z żądaniem podjęcia działań zmierzających do usunięcia niebezpieczeństwa sanitarnego na terenie Powiatu,
- bieżąca analiza stanu bezpieczeństwa budowlanego na terenie Powiatu,
- przygotowywanie informacji i projektów dokumentów w zakresie realizacji przez Starostę jego kompetencji :
- do występowania do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego z żądaniem podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, związanych z budową, utrzymaniem lub rozbiórką obiektów budowlanych,
- do powołania i odwołania powiatowego inspektora nadzoru budowlanego,
- obsługa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
4. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych w Starostwie,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w Starostwie,
- okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne,
- opracowywanie Planu Ochrony Starostwa i nadzorowanie jego realizacji,
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie kancelarii tajnej,
- przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów zawierających informacje niejawne.
5. W zakresie spraw obywatelskich :
- wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń oraz fundacji,
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem inwalidów wojennych,
- organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic, związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego,
- prowadzenie postępowania z rzeczami znalezionymi,
- prowadzenie ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
- ustalenie w drodze decyzji administracyjnej Starosty, pomocy finansowej na osiedlenie się oraz aktywizację zawodową repatrianta oraz jego rodziny,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z innego państwa,
- opracowywanie decyzji o wydaniu zwłok szkołom wyższym,
- powoływanie z upoważnienia Starosty osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie braku lekarza zakładu opieki zdrowotnej,
- sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza testamentów,
- prowadzenie spraw odznaczeń,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizowanych zadań.
6. W zakresie polityki społecznej i rozwiązywania problemów społecznych:
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, profilaktyki oraz na rzecz dzieci i osób niepełnosprawnych,
- koordynowanie i prowadzenie działań na rzecz pozyskiwania środków przez organizacje pozarządowe na realizację programów z zakresu rozwiązywania problemów społecznych,
- współpraca z podmiotami pomocy społecznej w realizacji „Powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych” oraz „Powiatowego programu przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży”,
- współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu w zakresie:
- integracji ze środowiskiem osób niepełnosprawnych,
- działań na rzecz realizacji praw osób niepełnosprawnych,
- inicjowania zadań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie,
- podejmowania innych działań wynikających z rozeznania potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- sporządzania bilansu potrzeb Powiatu i bieżącej analizy problemów społecznych.
7. W zakresie promocji i ochrony zdrowia :
- prowadzenie procedury dotyczącej tworzenia, przekształcania i likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- sporządzanie rozkładu godzin pracy oraz planu dyżurów aptek ogólnodostępnych działających na terenie powiatu,
- podejmowanie działań w zakresie promocji i ochrony zdrowia na terenie powiatu,
- zbieranie, komasowanie i analiza sprawozdań z zakresu realizacji świadczeń medycznych oraz innych danych otrzymywanych z zakładów opieki zdrowotnej,
- przygotowywanie materiałów analitycznych i opracowań tematycznych,
- współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia.
8. Współdziałanie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu, Domem Pomocy Społecznej w Wałczu, Rodzinnym Domem Dziecka w Ostrowcu, Powiatową Stacją Sanitarno-Epiemiologiczną w Wałczu, Komendą Powiatową Policji w Wałczu, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Wałczu oraz prowadzenie nadzoru i kontroli w zakresie ustalonym przez Starostę.