Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu
Funkcję Naczelnika sprawuje Paweł Brożek
tel/fax:
tel. (067) 250-84-15 pokój Nr 2
fax (067) 258-90-10
Wydział Komunikacji i Transportu nadzoruje bezpośrednio Wicestarosta.
Do podstawowych zadań Wydziału Komunikacji i Transportu należy:
- rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów,
- wydawanie kart pojazdu przy pierwszej rejestracji pojazdów sprowadzanych z zagranicy,
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne,
- wydawanie dowodów rejestracyjnych zatrzymanych przez organy kontroli ruchu drogowego po ustaniu przyczyny zatrzymania,
- wydawanie decyzji o nadaniu cech indentyfikacyjnych pojazdów i zastępczych tabliczek znamionowych,
- prowadzenie bazy danych w systemie POJAZD,
- prowadzenie wyróżników tablic rejestracyjnych,
- przyjmowanie zgłoszeń zbycia pojazdu,
- kontrola spełnienia obowiązku zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych,
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami i międzynarodowych praw jazdy,
- wymiana praw jazdy, wydawanie wtórników praw jazdy,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi,
- wydawanie skierowań na badania lekarskie z wniosków podmiotów zewnętrznych,
- wydawanie skierowań na badania psychologiczne z wniosków podmiotów zewnętrznych,
- realizacja postanowień o zatrzymaniu uprawnień wydanych przez organy do tego upoważnione,
- wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdami,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu praw jazdy, cofanie, przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- realizacja orzeczeń sadów w zakresie zakazów kierowania pojazdami,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu praw jazdy dłużników alimentacyjnych i ich uchylanie,
- wydawanie Profili Kandydatów na Kierowców,
- udostępnianie danych z systemu KIEROWCA i POJAZD,
- prowadzenie bazy danych w systemie KIEROWCA,
- wybór i zawarcie umowy z podmiotem prowadzącym parking strzeżony dla pojazdów usuniętych z drogi zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- prowadzenie postępowania w sprawach o przepadek na rzecz powiatu pojazdów usuniętych z drogi a nie odebranych z parkingu w trybie art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- ustalanie wysokości opłat za usługi parkowania i holowania pojazdów,
- wydawanie decyzji o naliczeniu kosztów przechowywania i parkowania pojazdów, wydawanie zezwoleń na odbiór pojazdów z parkingu,
- udzielanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób,
- udzielanie licencji, odmowa wydania, zmiany i cofanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy,
- udzielanie licencji, odmowa wydania, zmiany i cofanie na wykonywanie krajowego transportu w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozu osób w krajowym transporcie drogowym,
- wydawanie zaświadczeń na krajowy przewóz drogowy na potrzeby własne osób lub rzeczy,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych,
- wykonywanie zadań organizatora publicznego transportu drogowego w zakresie planowania rozwoju transportu, jego organizowania i zarządzania nim, opracowywanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób, koordynacja rozkładów jazdy, uzgadnianie planowanych tras komunikacyjnych,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów i wydawanie zaświadczeń o dokonaniu wpisu do rejestru,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów w zakresie prawidłowości funkcjonowania,
- wydawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- prowadzenie ewidencji uprawnionych diagnostów,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kandydatów na kierowców, wydawanie zaświadczeń,
- przeprowadzanie kontroli, sprawowanie nadzoru nad szkoleniem kandydatów na kierowców,
- kierowanie na egzamin kandydatów na instruktorów,
- prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy, wydawanie legitymacji, skreślanie z ewidencji,
- zatwierdzanie i opiniowanie projektów zmian organizacji ruchu,
- wydawanie zezwoleń na zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z dróg w sposób szczególny,
- obsługa komisji ds. bezpieczeństwa i oznakowania na drogach publicznych,
- końcowe rozliczenie dotacji wynikających z porozumień zawartych z samorządami gminnymi w zakresie zimowego utrzymania dróg,
- pobieranie i rozliczanie opłat ewidencyjnych – raz w miesiącu,
- sporządzanie comiesięcznych sprawozdań dla gmin i urzędu skarbowego o zarejestrowanych pojazdach,
- realizacja umowy dotyczącej usługi powiadamiania SMS i e-mail o odbiorze dowodu rejestracyjnego i prawo jeździe,
- współdziałanie z Powiatowym Zarządem Dróg w Wałczu oraz prowadzenie nadzoru i kontroli w zakresie ustalonym przez Starostę.