Powiatowy Urząd Pracy
ul. Wojska Polskiego 41, 78 – 600 Wałcz
tel./fax (067) 258-50-66 / 67 / 68 / 69
szwa@praca.gov.pl
BIP – http://bip.pupwalcz.pl
Powiatowy Urząd Pracy wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej. Realizuje on zadania samorzadu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy wyszczególnione w art.9 ust.1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz.1482 z późn.zm.)
Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy w szczególności:
1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach,
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
3) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w cyt. wyżej ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r.,
4) udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu pracy przez świadczenie usług z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego,
5) udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu pracowników przez świadczenie usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego,
6) kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych,
7) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy,
8) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
9) ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
10) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy,
11) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
12) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby PRRP oraz organów zatrudnienia,
13) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
14) współdziałanie z PRRP w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
15) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych, prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
16) współpraca z WUP w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych,
17) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
18) wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
19) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państwa oraz państw, z którymi Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji o których mowa w art. 8a ustawy,
20) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, w szczególności przez:
a) realizowanie zadań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw,
21) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi,
22) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art.114 i art.127 ustawy z dnia 12.12.2013 r. o cudzoziemcach,
23) realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
24) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP,
25) opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
26) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzeniu skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Fundusz Pracy,
27) inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez PUP,
28) organizowanie i realizacja programów specjalnych,
29) realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP,
30) udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust. 1 oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji,
31) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych zawierających dane dotyczące rynku pracy, instytucji rynku pracy, projektów, udzielonej pomocy i świadczeń oraz dane dotyczące poszukujących pracy, bezrobotnych, pracodawców i ofert pracy,
32) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych,
33) realizacja Programu Aktywizacja i Integracja.